Skoler udbreder det lille greb, der gør en stor forskel
For mange forældre til de yngste børn kan det være nervepirrende at sige farvel til deres barn inden skoletid. De er bekymrede for, hvad deres barn vil møde i skolen. Men ifølge børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen er det vigtigt, at der er en voksen til stede, når børnene ankommer. Dette skaber en følelse af tryghed og velkommenhed, som gør, at undervisningen kan starte godt.
Flere folkeskoler i Odense har allerede haft gode erfaringer med, at den lærer, der skal undervise i den første time, møder eleverne fra klokken 7.50. Seden Skole har i årevis praktiseret denne metode, hvor læreren tager imod børnene ved døren. Dette sikrer, at læreren kan se hvert barn i øjnene og skabe en forbindelse, hvilket er gavnligt for både yngre og ældre elever, der har brug for opmærksomhed.
Tryghed og trivsel
Marianne Justesen, skoleleder på Seden Skole, påpeger, at denne enkle tilgang gør en stor forskel. Det giver både børn og forældre tryghed at vide, at der er en voksen til stede, som kan hjælpe, hvis barnet har haft en svær morgen. Denne tilgang fremmer også en bedre trivsel, som er essentiel for et effektivt læringsmiljø.
Fremover vil det være en forventning, at alle folkeskoler i Odense har en voksen i klassen fra klokken 7.50, hvilket er blevet kommunikeret til skolelederne. Dette signalerer til både børn og forældre, at de kan forvente en tryg og forudsigelig start på skoledagen. Eleverne skal dog stadig møde ind til undervisningen klokken 8.00.
2025-05-06 05:00:00
GRAFIK / FOTO: BusinessOdense.dk